Een vijf- of vierdaagse leergang. Doelgroepen: leerkrachten, hulpverleners, secretaressen, ambtenaren, ICTers en leidinggevenden.

De training kan op maat gemaakt worden voor andere doelgroepen en instellingen en kan ook binnen het bedrijf zelf worden gegeven.Vraag een oriënterend gesprek door een mail te sturen naar

In je organisatie volgen veranderingen elkaar in hoog tempo op en er wordt verwacht dat je daar snel en flexibel op inspeelt. Er ligt vaak meer werk op je bord dan bij te benen is, het werktempo en de werkdruk nemen elk jaar toe, de telefoon blijft gaan, e-mails en soms ook de emoties stapelen zich op. Notulen moeten op tijd af, vergaderingen gepland en de beschikbaarheid van de deelnemers op elkaar afgestemd. Je baas, die ook in die storm staat, verwacht dat je zaken voor hem afvangt. Dit alles kost vaak veel energie. Omdat al je aandacht uiteraard uitgaat naar je werk, raakt wat het je aan energie kost vaak naar de achtergrond.

Voortdurende verandering
Voortdurende verandering en aanpassing kosten evenwel veel energie en leveren maar al te vaak stress op. Voor jezelf én voor je baas maakt het uit of je het werk qua energie aan blijft kunnen. Je doet je stinkende best, maar hoe blijf je zelf overeind in de hectiek van alle dag als een punctuele, vaardige werknemer? Hoe blijf je de steun en toeverlaat van een of meer bazen? Hoe hou je de openheid om dat te doen op een sympathieke manier?

Maar vooral, hoe voorkom je dat alles zo vluchtig verloopt dat de bevrediging, de inspiratie en de ‘drive’ van het werk verdwijnen, waardoor uitgeblust raken een kans krijgt?

Drukte, onderbroken worden en stress zijn eigen aan de werksituatie van veel werknemers. Toch zijn rust, aandacht, evenwicht en concentratie in feite voorwaarden om je werk goed te kunnen doen. Als deze voorwaarden niet altijd in de werkomgeving te vinden zijn, wordt het tijd om die ergens anders te vinden, namelijk binnen jezelf. Daardoor kun je jezelf op de rails blijven houden.

Mindfulnesstraining, ook wel aandachtstraining genoemd, is een ontwikkelingstraject dat leidt tot kennis, inzicht en ervaringen die je in staat stellen om onontgonnen innerlijke hulpbronnen aan te boren en te mobiliseren.

Wat is Mindfulness?
Mindfulness is: je (leren) richten op het huidige moment. Je oefent je erin om moment na moment wakker en helemaal aanwezig ('present') te zijn. Dat doe je door middel van vriendelijke, open, milde en nieuwsgierige aandacht, door opmerkzaamheid en gewaar zijn.
Ankerpunten daarbij zijn o.a. je eigen ademhaling en lichamelijke sensaties.
Je gaat beter opmerken wat er in en om je heen gebeurt. Je voelt je daardoor heel levend, in contact met jezelf en met anderen. Ook ben je beter in contact met wat je aan het doen bent. Je gewaar zijn staat op 'aan'. De beloning is een heldere geest. Wat je ook doet, je lichaam en geest zijn meer met elkaar in harmonie. Je kunt beter tegen stress en je leven en je werk winnen aan kwaliteit.

Innerlijke hulpbronnen aanboren. Om bij je innerlijke hulpbronnen aan te komen, moet je de weg naar binnen volgen. Aandachtstraining volgt de weg naar binnen naar een punt van diepe rust in jezelf.
De vergelijking die vaak wordt gemaakt is die met de oceaan ten tijde van een orkaan; aan de oppervlakte stuwen de golven meters hoog op, maar op de bodem is het rustig. Vanuit dat rustpunt hebben externe factoren een andere invloed op je. Dat geldt ook voor impulsen, gedachten en gevoelens die uit jezelf opkomen.

Je wordt op den duur stevig als een berg en flexibel als water.

Na een half jaar wordt er een terugkomdag gegeven (optioneel) Om het leereffect op lange termijn te laten beklijven is het zeer aan te raden om deze dag te volgen .